Följ oss i sociala medier!

YoutubeInstagram

Philip Gozzi

Bidra utan att sälja

För några veckor sedan publicerade jag en artikel här på LinkedIn, som handlade om varför det är så viktigt att bygga sitt personliga varumärke för att lyckas med sin försäljning (här kan ni läsa den). Idag tänkte gå in lite mer på hur man bygger sitt varumärke. När jag själv var i starten av processen hade jag ingen aning om hur det skulle gå till, så jag testade mig fram och gjorde massor av olika aktiviteter LinkedIn, och det fanns några viktiga delar som verkligen gett resultat för mig.

1.     Ge mer än du tar. Med andra ord: bidra utan att sälja. Det finns fortfarande vissa gammalmodiga företag som tror att man ska hålla kunskap hemlig för att ingen kommer att köpa annars, men det är fel. Ju mer du ger, desto mer kommer du att få tillbaka. Om du ger kvalitativ kunskap, till exempel skriver en artikel (likt denna) har du möjlighet att få igång en dialog med de som läser den, som sedan kan leda till andra möjligheter. Ju mer du ger, desto mer får du tillbaka.

2.     Kombinera olika sorters innehåll. Försök att hitta flera olika kanaler att kommunicera med som tex videos, artiklar, bilder, uppdateringar osv. På så sätt håller du flödet levandeoch kan tilltala olika personer som föredrar olika saker. Samtidigt är det bra om du kan hitta den kanalen där du känner dig allra bäst och kan lägga mest energi på, men variera den med annat slags innehåll.

3.     Mer hjärta än hjärna. Ju mer personlig du kan vara desto mer engagemang får du.Det kan kännas jobbigt att dela med sig av sina misstag och visa att man är sårbar, men det är värt det. En som varit väldigt framgångsrik på det planet är Clara Henry, som medverkade i vår senaste podd (lyssna här). Hon har alltid varit väldigt personlig i sina kanaler, men berättade att till skillnad mot många andra ”influencers” har hon dragit en tydlig gräns mellan att vara personlig och privat. Det här tror jag är en jätteviktig gräns att dra när man bygger ett personligt varumärke i sitt yrke – dina kunder behöver ju kanske inte veta allt om ditt privatliv.

4.     Håll hög kvalitet. Att filma en snabb video med mobilkameran är populärt på LinkedIn, och i många fall funkar det bra och kan ge en personlig känsla, men det allra bästa är att verkligen lägga lite tid eller pengar på att skapa högkvalitativt innehåll. Jag och Tomas tar hjälp för att producera både videos, poddar och texter, eftersom vi vill att det ska ha en professionell känsla som vi själva inte kan skapa. Detta handlar om vad du vill att ditt varumärke ska förmedla – ska det vara proffsigt eller snabbt?

Det här är de fyra viktigaste komponenterna för det personliga varumärke jag hela tiden försöker bygga, men kanske är det några helt andra som gäller för dig. Oavsett vad så är det viktigaste att bara kasta sig ut och testa.

Lycka till!