Jag har lärt mig att om man ska få inkommande leads så ska man dela med sig av det man kan genom att ge kunskap, insikter och inspiration. Ju mer man delar med sig av ju mer får man tillbaka. Ju mindre man säljer i början av säljprocessen ju mer kommer man att sälja.

Jag har lärt mig detta den hårda vägen, dvs att jag har försökt sälja in tex ett seminarium här på LinkedIn. Man får NOLL interaktion (eller kanske 3-4 likes). I vår podd har vi några gånger fått klippa bort när jag pratar för mycket om oss som företag för att det blir för ”säljigt”, det skapar inget värde. Så låt oss alla sluta med att sälja på LinkedIn och i andra sociala medier och istället GE!

När man lägger ut en video eller skriver en artikel så får man mycket mer interaktion, detta ska sedan följas upp och har leder ibland till affär. Jag kan tycka att LinkedIn den senaste tiden har blivit en annonsplats där man promotar sig själv och sina tjänster istället för att dela med sig av kunskap. Det kommer sluta med att ingen orkar läsa. En del gör till och med reklam för sig själv i andras kommentarsfält, känns lite desperat.

Så här kommer några tips och tankar:

    Ju mer du ger ju mer får du tillbaka (i form av inkommande förfrågningar och meddelanden)!
    Ju mindre du säljer i början ju mer kommer du sälja senare!
    Ju bättre saker du ger och skriver ju fler kommer besöka din profil, höra av sig och besöka din hemsida (där du har dina erbjudanden)
    Bygg ditt personliga varumärke genom att inspirera, engagera och ge bort kunskap!
    Sluta göra reklam! Annonsera i så fall.
    Du kommer få fler inkommande leads och du berättar om någon upplevelse än om du berättar om du bra du är.
    Det behöver inte alltid vara ”rocket-science”, det som är självklart för dig är inspiration för en annan!
    Va inte rädd för att dela med dig.

Våga skriva och våga gå utanför den komfortabla zonen. Folk kommer bry sig och du ger!
Fick en fråga efter något av våra poddavsnitt: Om ni ger bort det ni kan, kommer ni då kunna sälja era tjänster. Svaret blev: Det är precis det vi kan, vi kommer sälja mer!

Kör hårt!