Mitt mål som säljare, säljchef och numera företagare har alltid varit en enda sak: att överträffa min säljbudget. Utifrån det har jag sedan försökt förfina alla delar i säljprocessen och sedan försökt starta så många dialoger som möjligt. Inga konstigheter så långt.

När jag som ny säljare konfronterades med Sociala Medier som ett verktyg framhölls mjuka värden såsom ökad varumärkeskännedom och ökat ”employer branding” ut mot rekryter. Även om vi fick en del framgångar i form av likes och viral uppmärksamhet fattade jag ändå ingenting. Jag uppmanades alltså att lägga tid på detta, medan jag bara undrade: hur kunde detta få mig att överträffa min budget?

I denna fälla tror jag att många har eller fortfarande ligger i än idag, dvs HUR FÅR JAG AFFÄRER AV SOCIAL SELLING, HUR FÅR JAG PENGAR PÅ KONTOT?

Vad är då mina tips för att lyckas med detta?

Första steget handlar naturligtvis alltid om att bli intressant och skapa relevant innehåll, men likväl att dela andras. Men detta är inte fokus i denna artikeln, utan fokus här hur du ska ta tillvara på det, dvs PROAKTIVITET där jag tror att många brister. Alla inkommande interaktioner ska följas upp, som tex:

1) Likes på ditt material. Jämställ alla relevanta personer som likat något du gjort med andra ljumma prospekts. Lägg in dem i ditt CRM-system och följ upp dialogen. Besök deras LinkedIn-profil, skicka ett Inmail (om du har Premium), skicka ett mail, ring eller sms:a. Tipset är att inte gå direkt på ”Jag vill träffa dig för att berätta om mina tjänster” utan försök få igång en avslappnad dialog ex ”tack för att du gillade min artikel om X, är det något ni själva haft utmaningar inom?/är det något ni själva jobbar med?” Det primära fokuset är att få igång dialogen och ofta leder det till ett möte.

2) Kommentarer på ditt material. Samma som ovan. Försök få igång en dialog och gå för ett möte.

3) Kontaktförfrågningar utan meddelande. Ni har alla fått dem. Troligtvis resonerar ni att ni tackar nej om de inte skrivit något, fair enough. Det du ska göra är att istället skriva tillbaka: ”Tack för din kontaktförfrågan! Tänkte bara nyfiket stämma av om vi har träffats eller hur du hittade mig?” Svarar folk alltid? Nej, absolut inte. Men jag har otaliga gånger fått igång en konversation som sedan lett till ett möte.

Ja, de mjuka värdena ska fortsatt finnas på Sociala Medier (inte minst att bygga det personliga varumärket). Men för mig som säljare är det viktigt i min egen ROI-kalkyl av tid att det också leder till konkreta utfall såsom säljmöten och affärer. Men för att det ska ske krävs proaktivitet och att du ser LinkedIn som en möjlighet att få igång konversationer och sedan får in dem i din vanliga säljprocess!

Tack för att du tog dig tid, ha en bra dag!

Mvh

Tomas

www.multipipe.se

+46708323235