Följ oss i sociala medier!

YoutubeInstagram

Vad är social selling?

Ett uttryck som du kanske hört talas om är social selling. Det betyder att en säljare tar hjälp av sociala medier för att skapa relationer med potentiella kunder. Fokuset ligger mer på ”social” än ”selling” då säljaren lägger tid på att informera och besvara frågor innan det blir ett köp. Det handlar helt enkelt om att utnyttja det sociala nätverket för att hitta rätt prospekt, bygga pålitliga relationer och i slutändan uppnå försäljningsmålen.

Att bygga och upprätthålla relationer är lättare inom ett nätverk som både du och din kund känner dig trygg med. Den här säljtekniken kräver mycket tid och helst ska du lägga ner en stund varje dag för att visa dig aktiv på sociala medier. På så vis håller du kontakten med potentiella kunder.

Är det Instagram, Facebook, Twitter eller LinkedIn där dina viktigaste kunder finns?
Fokusera främst på de kanaler där din målgrupp befinner sig. Arbetar du inom B2B så är LinkedIn en riktig guldgruva. Genom att hålla koll på sociala medier ser du också vad som sägs om ditt varumärke. Du kan också vara med och besvara frågor för att reda ut oklarheter. Genom att vara aktiv kan dina kunder lita på att du alltid finns tillgänglig och kommer med större sannolikhet kontakta dig framför konkurrenterna.

Få fler varma kontaktförfrågningar

Förut låg ett stort fokus inom försäljningsbranschen på att så snabbt som möjligt övertala kunderna om att köpa just deras produkt eller tjänst. Genom att använda social selling slipper du ägna tid åt cold calls och framfusiga försäljningsmetoder. Du kan istället hitta kunder i ett forum där de redan finns och känner sig bekväma.

Tips – Social selling

Håll din profil uppdaterad

Det viktigaste är att dina sociala medier-profiler alltid är uppdaterade och aktuella. De små detaljerna är viktiga för ett professionellt helhetsintryck. Kontaktuppgifterna ska vara korrekta och bilderna relevanta. Använd en profil och headerbild som förmedlar företagets budskap och snabbt förklarar vad ni erbjuder. Var tydlig med din CTA (Call To Action) för att informera kunden ytterligare om varumärket. Inkludera viktiga sökord för att visas i relevanta sökningar på till exempel LinkedIn.

Bygg upp din trovärdighet

Att företaget har ett gott rykte är A och O för att kunderna ska välja just dina tjänster eller produkter. Se därför till att lägga mycket tanke bakom varje Facebookinlägg, Tweet eller kommentar på LinkedIn. Det visar på bra omdöme och på så sätt har du också chansen att visa dina unika kunskaper inom branschen för potentiella kunder. Detta kan du också göra genom att till exempel dela relevanta och intressanta artiklar. På så sätt delar du med dig av information som kunden uppskattar och sakta men säkert bygger upp en lojal kontakt, utan att verka ”säljig”. Ju intressantare ämne, desto fler kommentarer och delningar vilket bidrar till en ännu större räckvidd.

Som tidigare nämnt – fokusera mer på ”social” än ”selling”.

Lyssna på kunderna

För att fånga nya kunder är den effektivaste taktiken att lyssna på dem. När du vet vad de gillar att läsa och prata om kan du anpassa dina meddelanden och erbjudanden efter detta.

Du behöver lägga tid på att övervaka vad som sägs om ditt varumärke i de olika sociala kanalerna. På så sätt blir det enkelt att hålla koll på vilka problem dina befintliga kunder upplever. Då kan du på ett snabbt och förtroendegivande sätt lösa dem. Skrivs det negativa saker om företaget kan du använda de sociala kanalerna för att göra förbättringar, och skrivs det positiva saker kan du använda det som marknadsföring. Genom att visa kunderna att du förstår deras problem ur deras synvinkel har du möjlighet att skapa lojala och återkommande kundrelationer.

Sammanfattning – Social Selling

Kort och gott handlar det om att bygga en nära relation till potentiella kunder, utan hårda försäljningstekniker. Vill du lära dig mer om försäljning ska du spana vår podd – Stjärnsäljarpodden. I den diskuterar vi ämnen som ger inspiration och smarta tips till alla Sveriges säljare! Vi erbjuder även utbildningar så att du ska kunna ta din försäljning till nästa nivå.